
Ervaringen Marianne
De start van BRandINK.
Op 1 april 2011, stond ik na een kwartier weer buiten. Blijkbaar kon je een onderneming al starten in 15 minuten. Maar daar stond ik dan, buiten met een KvK nummer.
Een situatie dat de retailmarkt in de problemen zat, reorganisatie na reorganisatie.
Een bedrijf is te starten in 15 minuten, in een bedrijf continuïteit te blijven behouden is een uitdaging.
Dus juist door toen te starten in die wankele markt prikkelde mijn creativiteit nog nooit als tevoren. Met durfkracht, spanning en nieuwsgierigheid als nooit tevoren aan de slag gaan aan mijn eigen bedrijf BRandINK.
En ik weet uit alle ervaringen in organisaties waar vaak te weinig aandacht aan wordt gegeven. Naast de inhoud van je bedrijf is het van groot belang te werken AAN je bedrijf.
Dat zijn dus twee aandachtsgebieden. Gefeliciteerd Marianne, je ben een tweede carrière gestart: ondernemer!
Hoe ontstond de naam BRandINK?
Bij BRandINK gaat het niet om mij, maar om mijn overtuiging. Dat was ook de puzzel om tot de bedrijfsnaam BRandINK te komen. Een naam ondersteunend aan mijn klantennetwerk waar groei, next level en transities binnen organisaties een onderdeel is.
En waar altijd de koppeling wordt gemaakt naar medewerkers, hun persoonlijke branding en de wijze waarop de directie mensen boeit, bindt en duurzaam ontwikkelt in groei. Mensen centraal stellen is de succesfactor. In december 2010 vond ik dat een complex vraagstuk een bedrijfsnaam te koppelen aan deze overtuiging.
FLASHBACK 2011: Daar zit ik dan in een Grand café in Zeeland. Mijn vriend had het goede idee dat ik mee zou gaan naar een klant en daarna samen een strandwandeling te maken en heerlijk te dineren. Een goed en zeer verfrissend idee tot gewoon ‘ijskoud’ te noemen.
De essentie in dat Grand café eerst maar eens op te warmen, mijzelf door te vragen waarom ik ondernemer wil zijn en wat ik wil bewerkstellingen vanuit de waarde van de mens. De combinatie te maken van bedrijfsbranding WAT, en persoonlijke branding WIE. En laten we eerlijk zijn zonder mensen geen business.
Dus al wat ik heb beleefd wil ik delen en anderen inspireren, in meerdere branches en inspiratie uit te wisselen. Mijn grootste mogelijke droom sinds in BRandINK heb is om iedereen op deze aarde een BRandINK belevenis te laten ervaren. De belevenis durfkracht te tonen buiten bekende paden en hieruit te leren, te struikelen, te lachen en nieuwe koers te kiezen. Jezelf te overtuigen dat je ertoe doet en een bijdrage levert.
De belevenis van BRandINK te zien dat je uniek bent en het hoog tijd in deze wereld is zichtbaar te worden. En in mijn leven schijnt het zo te zijn dat mijn durfkracht overal opduikt om het gesprek ECHT te voeren. Onuitgesproken woorden te benoemen, te spreken met, namens en voor medewerkers. Wat wel gevoeld, gedacht en gewenst is in gedachten uit te spreken in respectvolle duidelijkheid. En na veel koffie was BRandINK ontstaan.
Time-Management
Voorbereiding is het halve werk. Ik heb schijnbaar een tweede klok in mijn natuur. Een klok waarbij ik altijd te vroeg ben, op tijd, ruim op tijd. Een manier van leven die vanuit de opvoeding is in geworteld. Het bekende 5 voor 12 is bij mij vaak half twaalf.
Overtuigd dat mijn omgeving hier rust en voordeel uit haalde bleek op enig moment toch een totaal andere. Ik was dan ook overdonderd door de feedback van een goede relatie. Hij gaf aan dat zijn tijdslijn juist was om kwart voor twaalf nog even een kleine actie te ondernemen en totaal onrustig werd te weten dat ik er al was. En te weten dat ik kwam. Dus niet alleen last had op de dag zelf maar zelfs op de dag ervoor. We hebben een experiment afgesproken. Ik zou letterlijk mij pas aanmelden om 5 voor.
En na 8 weken zouden we ervaringen uitwisselen. Wat een onrust gaf dit in mijn lijf. Fase 1, gedrag verander je niet snel, ik was natuurlijk te vroeg, stond op een parkeerplaats te wachten. Fase 2, ik was thuis klaar voor vertrek, verplichte mijzelf om nog niet te vertrekken en zat met jas op de bank. Fase 3, ik sprak met mijzelf af nog een klein klusje te doen en te vertrekken op een prima moment. 45 Dagen later is er een gevoel van rust, is mijn nieuwe werkwijze een natuurlijk proces. Vandaar dat ik nu in verandertrajecten soms de 45-dagen challenge inzet. Het is te doen is gebleken.
Samenwerking.
In de samenwerkingen met mijn klanten sluit ik niet fulltime aan. Juist niet! Want mijn overtuiging is dat er bij medewerkers meer dan voldoende talent aanwezig is zelf de transitie, verbetering en groei te kunnen realiseren. Ik ben dus faciliteerder, versterker en soms ook de confronteerder. Wel kies ik altijd mijn werkzaamheden op locatie te doen.
De momenten van overleg maar ook juist de momenten waar ik voor deze klant aan het werk ben zijn waardevol omdat ik op allerlei plekken een bureau kies. Dagdaglijkse problemen, communicatie, voorbeelden van groei, succes, irritataties en alles wat daar tussen zit. Dit geeft zoveel meer aan inzicht en verbondenheid op detail wat voor de klant van aanvullende waarde is.
Het mooiste compliment is dan ook dat een klant een situatie met mij deelde Marianne we zaten in een MT meeting met een complexe situatie.Een van de MT leden zei: we blijven in een cirkel draaien om een besluit heen. Wat zou Marianne ons nu adviseren vanuit ons eigen talent en teamtalent? De directeur gaf aan: Marianne, het blijkt maar week als je er niet bent, ben je er toch. Dat doet me wat, dat is echt samenwerken!
BRandINK en Luna.
10 jaar BRandINK, 10 jaar Luna en voor wie deze naam nog niet heeft gehoord. Mijn lieve hond die net zo jong is als BRandINK. Een goed idee om onze droom ons duo gezin uit te breiden met een hond. Actief, energiek, leergierig en met karakter.
Met de start van eigen bedrijf en overtuiging zelf aan het stuur te zitten van agenda en werkzaamheden een goed idee. En na 10 jaar nog steeds een geweldige zet. Samen op weg naar klanten als het thuisfront ook de deur uit moest. Op meerdere plekken in Nederland een fantastisch gezin die waar nodig opvangt en samen weer naar huis.
Je kunt de dag dan samen goed doornemen en wat we allebei hebben beleefd. Je twijfel, onzekerheden, successen, kansen en acties hebben een luisterend oor. Dus ik kan wel zeggen dat Luna een volledige meewerker is binnen BRandINK opgeleid in organisatiekunde en talentmanagement. Feedback altijd vanuit positiviteit aanreikt en aangeeft wanneer werk echt genoeg is geweest.
De juiste balans vinden.
Onuitputtelijk creatief, inventief en innovatief wordt mij wel eens gezegd. Zet er TE voor en je begrijpt dat ik soms worstel met de juiste balans.
Een popcornmachine van ideeen geeft mij energie en mijn klanten geeft het maatwerk en vernieuwing. Als ondernemer niet altijd effectief en de bekende ROI.
Wat gaat er goed?
In de 10 jaar ondernemer zijn, is 1 van mijn eerste opmerkingen bij een relatie: Je bedrijf bestaat, wat gaat er zoal goed? Ik ben een nieuwsgiering en echt geïnteresseerd persoon die het durft te vragen.
Het verhaal waarom klanten met een eigen bedrijf zijn gestart, dat zijn de verhalen waar ik blij van word. Ik ervaar de energie, de sparkle in hun ogen en zij zijn weer terug bij dat specifieke moment. En hebben we het echt ergens over, het fundament van succes. En is het geen rol die we samen spelen, maar delen we de waarom en de manier van inrichting van bedrijfsvoering en de emoties.
Daarna komt wel het wat, wanneer en hoe. De zuiverheid van deze momenten zijn de basis van al mijn samenwerkingen. Successen met elkaar te boeken is dan eenvoudig.
De opleiding dieptepsychologie
De opleiding aan het Jungiaans instituut voor dieptepsychologie was een logische stap naar verdieping in de mens en zijn/haar talenten. En een manier om aan mijzelf en mijn bedrijfsconcept te werken.
De verdieping in het individu en de koppeling van onze omgeving en werkomgevingen in onbewuste drijfveren versterkte mijn overtuiging in de manier waarop werkgeluk kan worden verbeterd.
De juiste mensen, de juiste talenten en competenties
in de juiste omgeving op het juiste moment. Een ultieme manier van inzicht in je eigen geluksfabriek en deze zelf te kunnen besturen. De diversiteit in mijn klantportfolio ongeacht functie of titel wordt dit inzicht geboden. Het verrijkt ieder mens, het verbeterd samenwerking(en) en efficiency. Verbetering is meetbaar. Geweldig dat mijn klanten deze verdieping aandurven en talent met durfkracht te laten groeien.
DE GOUDEN TICKET
Mijn eerste werkgever en op de eerste werkdag de gouden tip.
Marianne : “De beste basis als je met mensen samenwerkt en zelfs hun manager bent is het kennen, herkennen en erkennen van jezelf”.
Want jezelf te erkennen en te durven laten zien is de zuiverste start in het ondersteunen en opbouwen van de relatie met anderen.
Dit is de gouden ticket en tip die ik altijd heb uitgedragen en wat BRandINK in de basis zo bijzonder maakt.
Dit is iets wat ik altijd al doe omdat “de mens” het fundament van succes is.
De mens en zijn/haar rendement is geen starre wetenschap, het ontstaat simpel vanuit oprecht respect.
Omarm ook deze gouden tip en durf jezelf te zijn.
Hoe kwam Marianne op het idee om BRandINK te starten.
Marianne:
Alle werkervaringen die een mens zoal verzameld verteld veel over de essentie van werkgeluk en work/life balance.
Niet dat bij mij altijd de balans de juiste was. Maar dat zal iedereen herkennen uit eigen ervaringen, toch?
Het hoort bij de opeenstapeling van levenservaring.
Ik heb mijzelf de vraag gesteld wat ik nu het meest geweldig vond in alle belevenissen en waar ik werkelijk in mijn kracht ben.
Met name met mensen optrekken, ook wel voor de troepen uit gaan en een pad uitstippelen, dat is waar ik blij van word.
Durfkracht bieden aan mensen om zichzelf te activeren, vertrouwen te bouwen en nieuwe doelen te benoemen. En met positiviteit te gaan DOEN.
In meerdere jobs merkte ik dat de mens in het bedrijf niet altijd de spotlight heeft of krijgt die het verdient. Want ik ben overtuigd van de kracht van succes en rendement waar de mens te grootste factor van succes is .
De manier waarop ik het aspect mens benaderen wilde;
RESPECT!
PEOPLE BUILDING YOUR BUSINESS” en is de kern van BRandINK.
Ik gun alle medewerkers, meewerkers, studenten, directies, managers en DGA’s de BRandINK experience.
En nu terugblikkend op bijna 10 jaar!
Wat een rollercoaster, wat geweldig, wat een dynamiek, emotie en trots!
Trots to be BRandINK en op weg naar mijn next level!
Waar na 10 Jaar partners en associates gaan aansluiten die de BRandINK WAY TO ACT delen.
Samen bouwen we aan de overtuiging dat de mens de schakel is in succes.
WELKOM!