Wie wel, wie niet en waarom?

WIE WEL

WIE NIET

EN

WAAROM

WIE WEL?

Aan te raden is een doel voor ogen te hebben.
Als je goed weet wat je wil, dan kan je je beter richten tot een specifiek iemand.
Je netwerk is waarschijnlijk al groter dan je denkt.
Hou altijd in je achterhoofd wat anderen voor jou kunnen betekenen en vice versa.

Een contact in je netwerk heeft een reden. Dit kunnen allerlei redenen zijn in je ontwikkeling als medewerker, ondernemer of zakenrelatie.

Kortom netwerken en het daarna ook misschien uitnodigen via LinkedIN heeft een reden vanuit je doel.

Het weten waarom gaat je helpen in het onderhouden van contact, je manier van communiceren oprecht en vanuit interesse. Je verzandt dus niet in algemeenheden waardoor je snel wordt vergeten.

 

JOUW DOEL?

Is je doel en de persoon de juiste combinatie. Bij netwerken zijn er twee zaken die een grote rol spelen: voldoende vragen stellen en aandachtig luisteren. Alle informatie die je kan verzamelen kunnen jezelf maar ook anderen helpen. Goed netwerken kan je namelijk ver brengen. 

Denk ook altijd op lange termijn. Hou regelmatig contact met je nieuwe contacten, op die manier blijf je bij hen in het achterhoofd. Een persoonlijk bedankje voor een uitnodiging die je kreeg, een berichtje via LinkedIn, een like op Facebook… zijn een aantal voorbeelden van hoe je dit kan doen. 

WIE NIET?
Mijn motto, bij twijfel niet inhalen. Ga niet Linken om het Linken en stoer te vertellen hoeveel contacten je wel niet hebt. Het geeft ruis op de lijn en indien je elkaar op een ander moment wederom treft kan er altijd nog een contactverzoek komen. Wees en durf selectief te zijn.